8 listopada 2016
...

Roztrenowanie – ważna cegiełka w przygotowaniach do nowego sezonu

Dla większości zawodników sezon triathlonowy już się skończył, pozostały ostatnie starty biegowe… i tu nasuwa się pytanie co dalej? Często głowimy się nad przerwą między sezonami, zastanawiając się jak powinna ona wyglądać i czy rzeczywiście jest konieczna? Postaramy się przybliżyć Wam temat dość dogłębnie i udzielić paru cennych wskazówek, jednocześnie obalając kilka mitów pokazując, że to naprawdę bardzo ważny okres w Waszym treningu.

1. Roztrenowanie, czyli co?

Roztrenowanie to okres, w którym zupełnie, lub w znacznym stopniu, rezygnujemy z aktywności charakterystycznych dla danej dyscypliny. Synonimem słowa roztrenowanie z pewnością może być słowo odpoczynek. Osobiście w tym okresie jestem zwolennikiem wykonywania treningów typowo na samopoczuciu, mówiąc wprost róbmy to na co w danej chwili mamy się ochotę Jeśli uznacie, że pływanie będzie sprawiać wam przyjemność, to idźcie popływać, jeśli macie ochotę na bieganie to biegajcie … ale bez szaleństw. Proste metody często są najlepsze i pozwalają nabrać dystansu do treningu, wyłączyć się, nie myśleć.

2. Roztrenowanie, kiedy zacząć i dlaczego jest ono tak ważne?

Do roztrenowanie należy przystąpić po zakończeniu sezonu startowego, wtedy zarówno nasze ciało jak i głowa są mocno zmęczone treningiem i potrzebują odpoczynku. Większość z nas roztrenowanie wykonuje raz do roku w okresie jesienno zimowym, jest to dobra metoda gdy planujemy jeden szczyt formy, gorzej sprawdza się gdy dzielimy rok na dwa sezony startowe z dwoma szczytami formy na wiosnę i późnym latem/jesienią, warto wtedy pomyśleć o krótszym roztrenowani między dwoma docelowymi startami i drugim dłuższym roztrenowaniu jesienią. W chyba żadnym sporcie, a na pewno w sportach wytrzymałościowych nie mamy możliwości ciągłego podnoszenia poziomu sportowego bez odpoczynku i obniżenia formy, dlatego tak ważne jest roztrenowanie. Odnoszenie sukcesów sportowych jest również niemal możliwe, gdy pojawia się syndrom wypaleni, a każdy start traktujemy niemal jak obowiązek. Roztrenowanie pozwala nabrać dystansu do rywalizacji , zaczynamy ponownie czuć głód kolejnych treningów, startów i rywalizacji. Ostatnia równie ważna zaleta roztrenowania, to zmniejszanie ryzyka kontuzji! Podsumowując, dajmy odpocząć naszej głowie, mięśniom i stawom a czas którego nagle będziemy mieć nadmiar wykorzystajmy na rzeczy, na które nie mamy czasu lub na które zwyczajnie nie możemy sobie pozwolić, bo przecież trenujemy J Wakacje, dodatkowe kilogramy, nocne życie, czemu nie J wszystko jest dla ludzi, byle z umiarem.

3. Czy każdy potrzebuje roztrenowania i jak długo powinno ono trwać?

Przede wszystkim należy podkreśli, że w tej kwestii nie ma żelaznej reguły. Z pewnością każda osoba trenująca regularnie kilka i więcej razy w tygodniu potrzebuje roztrenowania. Osobiście jestem zwolennikiem takiej zasady: „Im cięższy był sezon, im więcej startów, tym dłuższy okres roztrenowania”. Każdy chyba się ze mną zgodzi, że bezcelowe wydaje się 2 miesięczne roztrenowanie u osób trenujących 3, 4 razy w tygodniu… 10-14 dni w takim wypadku w zupełności wystarczy. Osobom trenującym 2-3x dziennie 10 dniowe roztrenowanie z pewnością nie wystarczy, będą potrzebowały co najmniej 3-4 tygodni, aby całkowicie wypocząć i nabrać chęci do rywalizacji. Podsumowując każdy potrzebuje roztrenowania, a jego długość będzie wprost proporcjonalna do obciążeń. Przeciętnie osoby potrzebują przerwy wahającej się między 14 a 21 dniami, ale pamiętajcie, że sami musicie stwierdzić, że już pora, musicie poczuć głód treningów i startów.

4. Strach przed utratą formy – błędne myślenie

Wiele osób unika roztrenowania bojąc się, że stracą tak ciężko wypracowaną formę i tu mają rację forma spadnie, prawdopodobnie złapiecie też trochę dodatkowej wagi ale przecież oto chodzi, żeby zejść z formą na pewien okres czasu i podbić ją jeszcze wyżej. Przypomnijcie sobie sami poprzednie roztrenowania, kontuzje i czas w jakim wracaliście do formy, czyż nie był on zadziwiająco krótki J Nie bójmy się odpoczywać…

Autor

Jakub Woźniak

Autor: Jakub Woźniak