Fala uderzeniowa

tecar

Terapia Tecar to innowacyjna, bardzo popularna we Włoszech terapia polegająca na głębokim przegrzewaniu tkanek, oparta na działaniu fali radiowej wysokiej częstotliwości. Terapia w szczególności polecana dla klubów sportowych (korzystają z niej m.in. AC Milan, Trentino Volley, FC Barcelona i in.) pozwala na bardzo szybki powrót do sprawności, nawet po kontuzjach i poważnych urazach. Dzięki stymulacji tkanek przyspiesza się fizyczna regeneracja i naturalna kondycja organizmu. Wykorzystywana w terapii chorób kości, urazów wiązadeł, mięśni. W terapii Tecar wyróżnia się dwa tryby pracy. Pierwszy pojemnościowy działa bardziej na powierzchni, dedykowany jest do terapii mięśni. Z kolei drugi, rezystywny proponowany jest do terapii m.in. punktów spustowych i tkanek oporowych takich jak: stawy, wiązadła, ścięgna. Terapia Tecar jest niezwykle skuteczna w połączeniu z terapią manualną.

Fala uderzeniowa

Fala
uderzeniowa

Fala uderzeniowa ma szerokie zastosowanie m.in. w leczeniu kontuzji sportowych, skóry, mięśni, układu kostnego oraz stawów. Terapia przy pomoc aparatów do fali uderzeniowej używana jest najczęściej w leczeniu przewlekłego bólu układu mięśniowo-szkieletowego w ortopedii, medycynie sportowej oraz rehabilitacji. Najbardziej popularne dolegliwości, które można wyleczyć przy pomocy fali uderzeniowej to ostroga piętowa, zapalenie ścięgien Achillesa, łokieć tenisisty, łokieć golfisty, bolesny bark, kolano skoczka. Metoda ESWT charakteryzuje się wysoką skutecznością, pozwala uniknąć operacji i poczuć ulgę już po pierwszym zabiegu. Co więcej, terapia falą uderzeniową nie ma żadnych skutków ubocznych i jest bezpieczna dla pacjenta. Badania dotyczące terapii falą uderzeniową udowodniły, że metoda ESWT wykazuje 70-80% skuteczność pacjentów, którzy wcześniej poddawani byli leczeniu innymi środkami.

Laseroterapia

Laseroterapia to jeden z głównych działów fizykoterapii. W tej terapii używa się aparatów, które wytwarzają promieniowanie laserowe, z zakresu światła podczerwonego oraz widzialnego. Wytworzone przez urządzenia do laseroterapii promieniowanie przenika w głąb tkanek, wywołując reakcję łańcuchową – przekazuje efekty terapii głębiej, do kilku centymetrów w głąb tkanek.
Istnieje kilka głównych wskazań do laseroterapii: urazy narządu ruchu (mięśni, wiązadeł, kości, stawów, bóle kręgosłupa, schorzenia dermatologiczne, regeneracyjnie po operacjach, w chorobie zwyrodnieniowej stawów, w reumatyzmie, w szczękościsku, w porażeniach nerwu twarzowego.

wysokoenergetyczny

Laser wysokoenergetyczny silnie wspomaga naturalne zdolności organizmu do regeneracji przy wystąpieniu stanu zapalnego (alergia, urazy, zabieg chirurgiczny), znacząco wspomaga pracę układu limfatycznego w likwidacji obrzęków, poprawia mikrokrążenie w tkankach, powodując szybkie gojenie. Ponadto, ma działanie biostymulacyjne, polegające na stymulacji naprawy komórek. Zapewnia szybki efekt przeciwbólowy. Zalecany przede wszystkim dla stanu ostrego.

Terapia laserem wysokoenergetyczny wykorzystywana jest m.in. w leczeniu:

1. Urazów pierścienia rotatorów
  2. Choroby zwyrodnieniowej stawów
  3. Kontuzji sportowych
  4. Następstw złamań
  5. Łokcia tenisisty i golfisty
  6. Zespołu cieśni nadgarstka
  7. Zwichnięć
  8. Urazów ścięgna Achillesa
  9. Choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego
  10. Bólu karku i barku
  11. Bólu lędźwiowego
  12. Zwyrodnienia stawu biodrowego
  13. Przykurczy

Elektroterapia

Elektroterapia to jedna z podstawowych metod leczenia w fizykoterapii. Do zabiegów wykorzystywane są prądy o niskiej i średniej częstotliwości. Zadaniem terapii przy użyciu prądów jest zmniejszenie bólu, działanie przeciwzapalne, stymulacja mięśni i tkanek, a także wywołanie efektu przekrwiennego.

Najpopularniejsze rodzaje prądów w aparatach do elektroterapii:

• Jonoforeza – polega na wprowadzeniu jonów do tkanek przy pomocy leku w postaci maści lub żelu. Leczeniu poddawane są m.in. blizny, zespoły bólowe, stany zapalne stawów, bóle głowy
  • Galwanizacja – podczas zabiegu wykorzystywany jest prąd stały. Jednostki chorobowe poddawane tym prądom to przede wszystkim: choroby kręgosłupa, nerwobóle, zaburzenia krążenia, niedowłady
  • Prądy diadynamiczne – maja silne działanie przekrwienne oraz przeciwbólowe. Ten prąd stosowany jest w przypadku zespołów naczyniowych, zwyrodnienia stawów, leczenia obrzęków, stymulacji mięśni.
  • Prądy interferencyjne – mają działanie przeciwbólowy, wpływają na procesy odżywcze tkanek oraz metabolizm. Stosowane są w kontuzjach sportowych, ostrodze piętowej, chorobach zwyrodnieniowych kręgosłupa, skręcenia stawu.
  • TENS – stymulują tzw. „bramkę kontrolną” powodując obniżenie progu odczuwania bólu. Maja zastosowanie w bólach przewlekłych i ostrych, niedowładach mięśni.

Ultradźwięki

Zabieg ultradźwięków polega na wykorzystaniu drgań mechanicznych o częstotliwości 800-24000 kHz, niesłyszalnych dla człowieka. Działanie aparatów do ultradźwięków jest porównywalne do mikromasażu tkanek, którego skutkiem jest przyspieszenie krążenia. Wpływa to m.in. na poprawę działania układu krwionośnego. Ponadto, zastosowanie ultradźwięków udowodniono także w przypadku bólów mięśni, rwie kulszowej, przykurczach mięśni, zwyrodnień stawów biodrowych i kolanowych i takich schorzeniach jak: ostroga piętowa, halluksy, zespół bolesnego barku. Zabiegi przy użyciu aparatów do ultradźwięków wpływają na przyspieszenie gojenia się ran oraz kości po wszelkiego rodzaju urazach i złamaniach. W czasie zabiegu ultradźwięków możliwe jest wprowadzenie jonów leków tzw. fonoforeza. Przepływ fal ultradźwiękowych zwiększa wchłanianie leku.

Krioterapia

Krioterapia to niezwykle skuteczne leczenie zimnem, od -160 C do -100 C. Istnieje wiele wskazań do terapii zimnem, m.in. zapalenia stawów, zapalenie kręgosłupa szyjnego, zespół bolesnego barku, uszkodzenie łąkotki i inne. Krioterapia miejscowa polega na zastosowaniu bardzo niskiej temperatury w danym miejscu, w efekcie finalnym następuje rozluźnienie mięśni, obniżenie ich napięcia, zmniejszenie obrzęku i co się z tym wiąże –zmniejszenie bólu, co jednocześnie pozwala pacjentowi na ograniczenie stosowania leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych.

indywidualna

Indywidualny program terapii opracowany dla Pacjenta przez fizjoterapeutę, jest gwarancją uzyskania zamierzonych efektów podczas fizjoterapii w możliwie najkrótszym czasie.

Sesja terapeutyczna  w zależności od problemu może składać się  m.in. z:

• właściwego zabiegu terapeutycznego (specjalistyczny masaż medyczny i inne techniki na tkankach miękkich, kręgosłupie i stawach obwodowych, terapia manualna)
  • zabiegów uzupełniających takich jak: taping medyczny, kinesiotaping czy instruktaż ćwiczeń wspomagających terapię – wg potrzeb.
  • zabiegów fizykoterapii (np. laseroterapia, terapia ultradźwiękowa, elektroterapia, krioterapia, terapia falą uderzeniową)